Як виглядає сучасний самвидав?
Текст та фото: Марічка Закалюжна
05.12.2013

Як поєднати дизайн, арт, фотографію, програмування, типографіку, персональний досвід і видавничу справу? Як створювати власні мультиформатні журнали? Про це на лекції в анти-кафе Communa розповіла Аріанна Хмельнюк — співзасновниця інді-видання Niice.

Слово «самвидав» для більшості є знайомим й асоціюються з виданнями, які були заборонені, — підпільні листівки, брошури, книжки, періодика. Сьогодні ж самвидав — це, перш за все, незалежні друковані видання, які можуть сильно відрізнятись одне від одного, оскільки виражають індивідуальний художній досвід і є певною творчою амбіцією.

Сьогодні, найпоширенішою формою самвидаву є зіни (magazine, fanzine — з нім. журнал) та арт-буки. Особливістю зінів є невеликий формат, часто ручне виконання, існування в одиничному екземплярі. Вони можуть бути створеними в будь-якій формі, втілювати будь-яку ідею за допомогою різних засобів.

самвидав самвидав самвидав самвидав самвидав самвидав самвидав самвидав самвидав
Фото з лекції Аріанни Хмельнюк у Львові

Так, наприклад, Аріанна на своїй лекції у Львові представила зін створений німецьким художником під назвою «Berlin for you». За своєю формою, це записник з тканинеподібного паперу, прострочений швейною машинкою, який вміщує в собі листівки тих місць, які близькі та цікаві художнику, й розміщені в спеціальних «кишеньках». З одного боку, це індивідуальний, унікальний об’єкт, а з іншого — містить художню цінність, яку новий власник зіну може відчути та перейняти. Тому, на думку Аріанни, самвидав є новим медіа за допомогою якого художники найактивніше можуть ділитися своїми проектами та ідеями.

самвидав самвидав

Окрім зіну, про який йшла мова, Аріанна представила свою колекцію самвидаву, яка складається з журналів та зінів як з України, так і з-закордону.

самвидав самвидав самвидав самвидав самвидав самвидав самвидав самвидав самвидав самвидав самвидав

Видання, які представила Аріанна, досить складно знайти в Україні. Тому для більшості присутніх на лекції це була можливість познайомитись із ними «вживу». Це були видання різної тематики: фешн, мистецтво, архітектура, дизайн, типографіка, тощо. Представлені журнали — це переважно незалежні видання, які не входять до великих медіахолдингів.

ACNE PAPER

Окремої уваги заслуговують видавництва, які активно підтримують самвидав: Motto, Mono Kultur, Cafe Royal, Self Publish Be Happy.

Видавництво Niice та його освітня діяльність

За досить короткий час існування видавництва Niice, його співзасновники разом з іншими дружніми організаціями провели численні творчі зустрічі та воркшопи. Такі зустрічі, за словами Аріанни, сприяють розвиткові самвидаву як самодостатньої художньої практики, польоту думки та прояву небайдужості.

Ідея проекту полягає у розвитку системи learning by doing, через формат воркшопів і створення зінів, об'єктів дизайну, роботи з програмуванням. Зараз видавництво займається створенням українського актуального архіву, аби показати його найближчим часом на міжнародних книжкових виставках. Зараз ведуться перемовини з видавництвами і книжковими виставками у Берліні, Лондоні, Нью-Йорку і Сан-Франциско.

«Зараз я відвідую різні міста з лекціями щодо світового досвіду самвидаву та дизайн-освіти. У той час як у всьому світі самвидав це сильний рух і яскравий розвиток художньої думки, у нас мало хто знає взагалі що таке зін. Цю ситуацію необхідно виправляти. Тому, ми залучаємо на наші проекти різних фахівців зі сфери типографіки, дизайну, арт, видавничої справи. Наприклад, прекрасний український педагог та ілюстратор акредитований в Британії Варвара Перекрест, яка зараз викладає в Британській Вищій Школі Дизайну в Москві. Микола Ковальчук — харизматичний викладач шрифтового мистецтва та основ типографіки. На «Гогольфест» ми привозили Алексіса Зав'ялова, засновника культового видавництва і книгарні «Мотто» в Берліні».

самвидав
Аріанна Хмельнюк
Путівник по ідеях

Вже 14 грудня за сприяння Аріанни Хмельнюк до Львова завітає Варвара Перекрест, яка на конференції TEDx в ЛНУ розповість про освіту майбутнього. Наступного дня, 15-го грудня, вона проведе практичний воркшоп «Путівник по ідеях: практикум з генерування, вдосконалення та фільтрації ідей», що триватиме близько 5-и годин у коворкінгу Betaplace. Учасниками воркшопу можуть стати дизайнери, художники, розробники, маркетологи, рекламники, піарники, копірайтери, представники інших творчих професій та студенти.

Воркшоп поєднує лекції, дискусії та практичні вправи. Тут ви навчитесь та дізнаєтесь:

— як людський мозок генерує ідеї;
— що таке візуальна мова, комунікація та інтелект;
— як поліпшити кількість та якість ідей;
— що таке дизайн-мислення, візуальне дослідження та як досягти інноваційності та креативності;
— як грамотно вибудовувати шлях від задуму до кінцевого продукту;
— отримаєте поради стосовно розвитку власних ідей.

Детальну програму воркшопу та умови участі можна подивитись на сторінці події у Facebook.

Інші матеріали на Postpaper
НОВИНИ
Страйк у Лондоні. Як велосипедисти боряться за свої права.

Більше тисячі велосипедистів взяли участь в акції протесту біля будівлі лондонського транспортного департаменту. Вони вимагають поліпшення дорожньої інфраструктури для велосипедистів.

03.12.2013
ПОМЕШКАННЯ
Помешкання на Сихові. Будинок зі Східної Німеччини.

Помешкання на Сихові: будинок, який збудували в кінці 80-х німецькі будівельники. Мешканці сусідніх будинків так були вражені цим будинком, що в перші роки після завершення будівництва приходили сюди на екскурсію.

27.11.2013
РОБОЧЕ МІСЦЕ

Архітектурний офіс «Зелемінь» розташований на Сихові поруч із житловими будинками, де у одному відкритому просторі працюють архітектори, дизайнери та конструктори.

31.10.2013
comments powered by Disqus